http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Drossiger/2-DROSSIGER-XEA29.jpg

Na tegorocznym Eurobike można było odkryć sporo interesujących jednośladów na średnim i dużym kole, bo umówmy się - 26ery to już tylko grawitacja i cudowne Fat-bajki. A skoro grawitacja to także Enduro. A jak Enduro, to....

Michał Śmieszek

 

 

... Drössiger XEA 29″ oraz jego brat-średniak XEA 650B. Kojarzycie markę? Ja owszem - ale o tym też zrządził przypadek. Jednak w Polsce konia z rzędem temu, kto faktycznie zna produkty tej niemieckiej montowni, która od paru dobrych lat funkcjonuje na rynku i oferuje niebanalne rowery. Jak przystało na niemiecką manufakturę, każdy może zamówić sobie własny kolor oraz w prosty sposób skonfigurować pozostały osprzęt.

Jednak najciekawsze niemal zawsze kryje się w szczegółach. Otóż Drossinger XEA 29 i 650b to je monstrum na dwóch kółkach oferujące 176mm skoku! Co więcej, ilość milimetrów można zmienić poprzez regulację suwu tłoka w damperze. W przypadku 29era mamy do wyboru opcję 63mm oraz 70mm, które dadzą nam odpowiednio 163mm lub wspomniane 17.6cm. Średniaki także otrzymały podobną regulację, ale tu skok rośnie ze 167mm do aż 183mm. Wedle producenta, oraz tych, którzy już mieli okazję dosiąść tego enduraka, zawieszenie w pierwszej fazie ugięcia cechuje "agresywna" praca, co przekłada się na wysoką efektywność. W środkowej fazie - ugięcie ma bardziej linearny charakterystykę - mamy nadal duży zapas "aktywnych centymetrów". W końcowej fazie skoku, zawieszenie ugina się wyraźnie progresywnie. Przy tak zestrojonym systemie, "użyszkodnik" bezpiecznie może uzyskać 35% SAG. Po prostu kanapa i super-flow.

2-DROSSIGER-XEA29

O powodzeniu lub porażce tak specjalistycznych konstrukcji świadczy nie tylko jakość układu amortyzacji, lecz także geometria. Projektanci modelu XEA wyszli z założenia, że najlepszym rozwiązaniem będzie płaski kąt główki 66.5°gwarantujący płynną jazdę po telewizorach. Lawirowanie między nimi ma zapewnić wyjątkowo krótki ogon - 430mm - wartość rzadko spotykana w rowerach full suspension. Podsiodłówka jest naturalnie stroma jak diabli - 74.5°. Nie liczcie na długą górną rurę. To jest sprzęt do latania, dlatego "dosięg" jest krótki w każdym z trzech dostępnych rozmiarów.
Średniaki mają oczywiście nie mniej wyżyłowane parametry - 66°kąt rury sterowej i tylko 420mm ogonek.

Rozmiar 17" 19" 21"
Rura podsiodłowa(mm) 430 480 530
Górna rura (horizontal) 578 598 618
Rura sterowa 120 120 120
Rury łańcuchowe 430 430 430
Kąt główki 66,5 66,5 66,5
Kąt podsiodłówki 74,5° 74,5° 74,5°
Baza kół 1150 1170 1190
BB Drop -20 -20 -20
Wysokość suportu 350 350 350
Przekrok 737 746 749
Reach 400 420 440
Stack 644 644 644

Eurobike-2015-Drossiger-Bikes-Enduro-Magazine-1-von-23-780x519photo: Christoph Bayer

Być może jeszcze większym zaskoczeniem będzie fakt, że nawet przy tak krótkich rurach łańcuchowych można nadal przykręcić przednią przerzutkę. Ramy wykonano nie z karbonu lecz z powszechnie stosowanego aluminium 7005 poddanego potrójnemu cieniowaniu i hydroformowaniu. W rozmiarze M waga nie przekracza 3580g. Oczywistym jest, że taki sprzęt przygotowano z uwzględnieniem większości dostępnych technologii. Poszerzaną główkę, sztywną oś Syntace X12, suport Press Fit92 i prowadzenie przewodu regulowanej sztycy mamy w komplecie.

Eurobike-2015-Drossiger-Bikes-Enduro-Magazine-11-von-23-780x519 Eurobike-2015-Drossiger-Bikes-Enduro-Magazine-13-von-23-780x519

Osprzęt, można skonfigurować, choć na stronie producent oferuje 3 gotowe zestawy. XEA X1 - najmocniej uzbrojona jednostka, otrzymała kompletną grupę XTR Trail Di2 2x11 (11-40). Za amortyzację odpowiada secik Rock Shox Pike i RS Monarch Plus RC3 High Volume. Potoczymy się na kołach DT Swiss XE1501. Całość uzupełniają komponenty Control Tech. X1 waży 13.9kg, co nie jest przesadnie dużo, za to kosztuje prawie 5000 Ojro...

Eurobike-2015-Drossiger-Bikes-Enduro-Magazine-12-von-23-780x519

Kolejne w hierarchii X2 i X3 to już znacznie cięższe "bidule", do których przyczepiono ledwo XT i SLX. Za to cena spadła znacznie - odpowiednio 3299Euro (X2) i 2699Euro (X3). Reszta komponentów niemal identyczna z topową "iks-jedynką".

Miłośnikom Enduro nie pozostaje nic innego jak bujnąć się do sklepu internetowego

Na sam koniec warto wspomnieć, że w niemieckiej ofercie znajdują się nie tylko modele do ciężkiego MTB, lecz również ścigacze XC i ścieżkowce - w obu wielkościach kół.