http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Ramy/SoulCraft/SoulCraft_logo.jpg

Ponoć ludzka dusza waży 21 gram. Tak mówią starzy Indianie. Są też tacy na tym łez padole, którzy potrafią te 21 gram dodać do kilkuset gram innego materiału i stworzyć nieprzeciętne rowery...baaa, nieprzeciętne 29ery, oczywiście.

Michał Śmieszek

Czarodzieje, którzy uprawiają taką magię, znajdują się oczywiście tam, gdzie onegdaj Wielki Duch Manitou rządził światem duchów i ludzi - dokładnie w miejscowości Petaluma, w Kalifornii. W tymże miejscu, swoją kwaterę główną ma SoulCraft Cycles - jedna z ciekawszych manufaktur jakich całe mnóstwo jest za Wielką Wodą. Założyciel Soulcraft, wyznaje tradycyjną zasadę "steel is real", dlatego z pod jego igły wyjeżdżają jedynie przepiękne stalóweczki, cenione przez zamawiających i doceniane przez branżę rowerową. Ten jegomość szlify zdobywał między innymi w fabryce Salsy. Co więcej, pierwsze para-29ery budował wtedy, kiedy Jurek Rybak kreślił je w swojej głowie...przynajmniej tak piszą w Kronikach Śródziemia.

Nie będzie żadnym zaskoczeniem, że specjalizacja obejmuje wszystkie rodzaje jednośladów, ale z naciskiem na dużą kiszkę. W przeciewiństwie do większości manufaktur, ekipa Soulcraft Cycles nie daje klientowi pełnej swobody...albo inaczej - pozwala mu wierzyć, że ma taką swobodę. Innymi słowy zamawiając rower z duszą, dostajesz gotowy szkielet. Cała zabawa z dopieszczaniem detali, geometrii i innych pierduł zaczyna się właśnie dopiero w tym momencie. I dobrze, bo to tylko świadczy o tym, że główny projektant i wizjoner jest pewny tego co już wymyślił i nie wciska ludziom kitu. A poza tym...poza tym klienci rzadko kiedy wiedzą, czego chcą. Soul Craft pomaga delikwentowi zajrzeć w głąb duszy...

Co zatem proponują Kalifornijczycy?

Segment "29er" obejmuje dwa modele. Pierwszy, to jednoślad o stu twarzach zwany Holy Roller, spawany w niezmienionej formie już od dobrych kilku sezonów.

holyroller geared 01

holyroller ss 01 

Rama wykonana jest ze szlachetnej stali, wybranej spośród najlepszych, ale próżno szukać informacji na stronie Soulcraft, gdyż główny budowniczy stosując prostą socjotechnikę każe nam skupić się na ważniejszych rzeczach niż materiał. On wie, co dobre i nigdy przenigdy nie sprzeda kota w worku. A co poza tym?
Otóż budowniczy gwarantuje następujące cechy stalowego 29era z duszą:

  • rurki szyte na miarę.
  • właściwości materiału dobierane pod klienta
  • górna rura z dużym "slopingiem"
  • projekt uwzględnia rodzaj widelca
  • rama spawana metodą TIG
  • wzmacniana obejma sztycy podsiodłowej
  • zewnętrznie cieniowana główka ramy
  • dodatkowe wspawki (gussety) usztywniające i wzmacniające front ramy
  • wewnętrznie odprężana mufa suportu
  • szczelna rama - brak tzw otworów technicznych (no vent holes)
  • Haki tylnego koła wykonane ze stali nierdzewnej
  • wzmocnione i zaślepione gniazda montażowe bidonów,
  • przelotki i opory pancerzy wykonane ze stali nierdzewnej
  • 3 warstwowe malowanie: 1 warstwa gruntująca siarczanem żelaza i dwie warstwy lakieru proszkowego
  • indywidualna "tabliczka znamionowa" na główce

Geometria...niby indywidualna, ale tak jak na początku zaznaczyłem, Soulcraft proponuje "gotowca" według poniższych założeń:

  • Head Angle: 71.75
  • Kąt podsiodłówki: tajemnica (zależny od rozmiaru i preferencji klienta)
  • BB Drop/Height: 60mm/12.14"
  • długość ogona: Geared: 17.6", SS: 17.3"-17.93"
  • Mufa suportu: 68mm (BSA)
  • rozstaw tylnego widelca: 135mm
  • Główka pod stery zewnętrzne 1-1/8"
  • średnica rury podsiodłowej (zewnętrzna: 1-1/4" (31.8mm). Kompatybilna z każdą obecnie produkowaną przednią przerzutką z górnym mocowaniem.
  • średnica sztycy: 28.6mm lub 27.2mm wraz z dedykowanym adapterem
  • Maksymalna szerokość opony: 2.4"
  • Rekomendowana linia łańcucha: 47.5mm - 52mm.
holyroller ss 04 holyroller ss 07 holyroller ss 03
holyroller ss 12holyroller ss 08 holyroller ss 10

Holy Roller występuje w przyrodzie co najmniej w dwóch wersjach: "geared" i "single speed". Przyszły klient może wybrać między gotowym rowerem a samą ramą. Koszt zakupu "szkieletu", to 1700USD (biegi) i 1800 USD (single), lecz tak naprawdę to dopiero początek przygody z wydawaniem pieniędzy na wymarzoną ramę. Soulcraft oferuje bowiem sporo opcji, dzięki którym wymarzony stalowy 29er zamieni się w super rower. "Sky is the limit"...

Jeśli jednak całkowicie polegamy na guście panów z Soulcraft, to trzeba będzie liczyć sie z wydatkiem prawie 5000 USD. Za tę śmieszną kwotę otrzymamy jednoślad gotowy do jazdy, skonfigurowany następująco:

FORK
2010 FOX 32 29ER F80 OR F100 RLC FIT DISC WHITE
HEADSET
CHRIS KING
STEM
THOMSON X4 31.8
HANDLEBAR
RITCHEY PRO RIZER ALUMINUM 31.8
GRIPS/TAPE
OURY MTB
BRAKES
FORMULA RX W/ 160 ROTORS
FRONT DERAILLEUR
XT 770
REAR DERAILLEUR
XT 772 SHADOW
SHIFT LEVERS
SHIMANO XT 770
CASSETTE
XT 11-34
CHAIN
SHIMANO XT HG93
CRANKSET
XT 770
CHAINRINGS
XT 770
BOTTOM BRACKET
XT 770
WHEELSET
PARIDIGM HAND BUILT WITH WHITE MI6 DISC HUBS, TI FREEHUB, 9MM FRONT AXLE, MAVIC TN719 RIMS, SALSA SS QR'S, RIM STRIPS, AND ALL BLACK PARTS
TIRES
PANARACER RAMPAGE 2.35
TUBES
29" TUBES (X2)
SADDLE
WTB DEVO TI SLT
SEATPOST
THOMSON ELITE 28.6

Dla obywateli pogrążonych w długach i kryzysie, chłopaki z Soulcraft postanowili stworzyć ekonomiczną stalówkę - "TRADESMAN", która jest tak samo piękna jak Holy Roller i posiada te same super właściwości. To czego zabrakło. to możliwość dopieszczenia ramy pod siebie. Kupujecie sprzęt będący od początku do końca wizją projektanta i musicie zdać się na jego wiedzę. Nic odkrywczego, ale to akurat świetna sprawa. Zwłaszcza w dobie recesji to normalne podejście - łatwiej sprzedać taniej porządnie uszytą ramę niż bawić się z każdym delikwentem w projektowanie, omawianie, rysowanie, etc, etc. Koszty trzeba i można ciąć...

tradesman-01

tradesman-02

Czy zatem Tradesman jest gorszy od Holy Roller'a? Jak napisano wyżej - NIE. Materiał jest tak samo szlachetny, a spawanie tak samo kunsztowne. Za 1450 USD masz dobry człowieku:

  • wewnętrznie i zewnętrznie cieniowaną główkę
  • wymienny hak przerzutki
  • wzmocnione i zaślepione gniazda montażowe bidonów
  • ramę tylko z jednym otworem w mufie suportu, tzw "drenaż"
  • wzmocnioną rurę podsiodłową z tradycyjnym, aluminiowym zaciskiem sztycy
  • spawanie metodą TIG
  • gussety na dolnej i górnej rurze w okolicy węzła główki
  • wewnętrznie odprężaną mufę suportu
  • przelotki i opory pancerzy wykonane ze stali nierdzewnej
  • 3 warstwowe malowanie: 1 warstwa gruntująca siarczanem żelaza i dwie warstwy lakieru proszkowego
tradesman-05 tradesman-04 tradesman-10

Wszystko pięknie, a nawet piękniej, jako że Tradesman jest 100% gotowcem, to mamy pełen zestaw danych gełometryczynych:

Frame Size Small Medium Large X-Large
Fork 100mm fork 100mm fork 100mm fork 100mm fork
Seat tube (center to center) 14.8 16.3 17.6 18.9
Seat tube (center to top of top tube) 15.5 17 18.25 19.5
Seat tube (center to top of seat tube) 16.67 18.17 19.42 20.67
Top tube (effective) 23.8 24.4 24.8 25.25
Head tube length 4.5 4.5 5.1 5.1
Head angle 72 72 72 72
Seat angle 73 73 73 73
Chainstay length 17.4 17.4 17.4 17.4
BB height 12 12 12 12
Drop 63mm 63mm 63mm 63mm
Standover 31.5 32.2 33.1 33.7
Wheelbase 42.5 43.1 43.5 44
Frame weight 4.3lbs 4.5lbs 4.7lbs 4.9lbs

Jeśli mam być szczery, to mnie taka wizja się bardzo podobuje. Neutralne kąty, połączone z tradycyjnie amerykańską, długą górną rurą i z nieprzesadnie krótkim ogonem gwarantują stabilność i przyzwoitą zwrotność. Politycznie poprawny 29er. Żeby każdy tak, lub podobnie kombinował, to świat 29erów byłby utopijnie idealny...(albo utopijnie nudny). :) :)

Tak jak w pierwszym przypadku tak i tu można zakupić już złożony rower. Do wyboru mamy tym razem aż 3 opcje osprzętowe. Najdrożej - 4100 zielonych, kosztuje Tradesman opierający się na japońskim XT i poniższych komponentach

FORK 2012 32 F29 100 RLC FIT DISC TAPERED QR15 WHITE KASHIMA
HEADSET CANE CREEK 110 44MM TAPERED
HANDLEBAR RITCHEY COMP ALUMINUM 20MM RISER FLAT WHITE
STEM THOMPSON X4 31.8
STEM SPACERS STEM SPACERS
SHIFTERS XT 780 10 SPD
BRAKES XT 785
ROTORS 180F/160 R 6 BOLT
CALIPER ADAPTERS BR8593 (PP180), BR8730 (PS160)
CRANK XT 785 26X38
BB PRAXIS PF30 /SHIMANO BB
FRONT DERAILLEUR XT 785 BOTTOM SWING BOTTOM PULL
REAR DERAILLEUR XT 780
CASSETTE XT 11X36
CHAIN XT HG94 10 SPD
PEDALS N/A
TIRES ANY WTB TCS 29
TIRE SEALANT 16 OZ WTB TIRE SEALEANT
TUBES N/A
WHEELSET WTB STRYKER TCS CROSS COUNTRY RACE, REAR 135, FRONT 15QR, 32H BLACK
RIMS WTB
HUBS WTB
SPOKES WTB
QR WTB
SEATPOST THOMPSON ELITE 27.2
SADDLE ANY WTB TEAM TI
GRIPS ANY WTB LOCK ON

Dla patriotów przygotowano dwie nieco tańsze konfiguracje opierające się na napędzie SRAM X9 :

FORK 2012 32 F29 100 RLC FIT DISC TAPERED QR15 WHITE KASHIMA
HEADSET CANE CREEK 110 44MM TAPERED
HANDLEBAR RITCHEY COMP ALUMINUM 20MM RISER FLAT WHITE
STEM THOMPSON X4 31.8
STEM SPACERS STEM SPACERS
SHIFTERS SRAM X9 2X10
BRAKES SRAM ELIXIR 9 180F/160R
CRANK SRAM X9 2X10 30MM 26/39 175
BB SRAM PFBB30
FRONT DERAILLEUR SRAM X9 2X10 HIGH CLAMP BOTTOM PULL
REAR DERAILLEUR SRAM X9 10 LONG CAGE
CASSETTE SRAM OG-1070 12/36 10
CHAIN SRAM PC 1071 10 SPD
PEDALS N/A
TIRES ANY WTB TCS 29
TIRE SEALANT 16 OZ WTB TIRE SEALEANT
TUBES N/A
WHEELSET WTB STRYKER TCS CROSS COUNTRY RACE, REAR 135, FRONT 15QR, 32H BLACK
RIMS WTB
HUBS WTB
SPOKES WTB
QR WTB
SEATPOST THOMPSON ELITE 27.2
SADDLE ANY WTB TEAM TI
GRIPS ANY WTB LOCK ON

i niemal identyczną, tyle że na SRAM X7. Za "dziewiąteczkę" trza wyłożyć 3999 USD, zaś za skromną X7-emkę 3849USD. Może na lody jeszcze zostanie...

Chciałbym powiedzieć, że to koniec pieśni, ale Soulcraft nie byłby prawdziwą manufakturą, gdyby nie zaryzykowali tematu 650B. Rydzyk fizyk i powstał OPTION B, bazujący na szkielecie 26era Option 3. Ale wspólny jest jedynie wygląd zewnętrzny i nazwa, ponieważ nowy 650B został rozrysowany od początku, z własną geometrią i duszą. Panowie twierdzą, że to przyszłość roweru MTB - sprzęt idealnie wpisujący się między zwinne 26ery i potężne 29ery. Kalifornijska propozycja jest "neutralna" - założenie było takie, aby Option B nie dryfował w kierunku super zwinności, ani tym bardziej super stabilności. 

Soulcraft oferuje ten model oczywiście w wersji ekskluzywnej - czyli szytej na miarę, dokładnie tak jak High Roller. Dla lubiących prostotę - model Single Speed. Dla tradycjonalistów - klasyczny napęd wielobiegowy.

optionb dirtybg lg

I byłbym zapomniał....Od 2010 Soulcraft zaprzestał projektowania widelców sztywnych optymalizowanych pod ramy 29" z przednią amortyzacją. Producent zaleca nie stosowanie takowych do ich ram. Krótko mówiąc, chcesz sztywny wideł i ramę Holy Roller - proszę bardzo, ale geometrię dopasują wyłącznie pod sztywny. Albo rybka albo akwarium.

Echch...duszę bym sprzedał, gdybym już jej wcześniej nie włożył w mój rower :)