http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/naped/Sram%20XX1/SRAM_MTB_XX1_RD_md-500x500.jpg

… przed konkurencją - że tak zaczerpnę z terminologii komentatorów piłkarskich ;) Na październik 2012 SRAM zapowiada premierę nowej, wręcz nowatorskiej grupy MTB. XX1 ma być prostszy, lżejszy i bardziej wytrzymały, niż cokolwiek innego. I ma być dla gości, którzy na drugie mają UNSTOPPABLE :-)

Artur Drzymkowski

skok do update'u

Od kilku sezonów napędy z dwu-blatowymi korbami powoli zdobywają coraz to większe rzesze wyznawców w różnych odmianach MTB od All Mountain przez XCM po XC. Wejście dziesięciorzędowych napędów przyśpieszyło proces. A inżynierowie ze SRAM poszli dalej. Skasowali kolejny blat z przodu i dodali go na tył ;). Jednym zdaniem - "Powitajcie 11 rzędów!"

Garść szczegółów....
Korba dla grupy XX1 ma karbonowe ramiona i aluminiowy pająk, do którego będzie można zamontować jedną z sześciu dostępnych koronek. Koronki mają być wycinane CNC, a specjalnie profilowanie zębów (na zmianę wąskie ii szerokie) oraz ich większa wysokość, mają zapewnić stabilną pracę łańcucha, bez zabezpieczeń w postaci dodatkowych prowadnic.

SRAM_MTB_XX1_Crank_md

Zakres 28-30-32-34-36-38 oraz możliwość wymiany bez potrzeby demontażu ramion z roweru, pozwolą na dostosowanie napędu do potrzeb terenu, wielkości kół (tutaj oczywiście 29” ;) czy stylu jazdy. Korby mają być dostępne w standardach suportów BB30 i GXP, a ich waga ma oscylować w okolicy 650g.

SRAM_MTB_XX1_Cassette_md-500x500

Cała idea XX1 skupia się na 11-biegowej kasecie i jej kolosalnej rozpiętości 10T - 42T. Została ona zbudowana w technologii X-Dome. Dla przypomnienia - wszystkie zębatki z wyjątkiem ostatniej-największej, wycinane są z jednego kawałka blaszanej wytłoczki ze stali Cr-Mo. Zęby są oczywiście specjalnie wyprofilowane, żeby łańcuch płynnie i szybko przeskakiwał między trybami. Producent deklaruje wagę na poziomie 260g - nielicho, ale przy tak dużej największej koronce nie jest to zaskoczeniem. Niestety kaseta czeka na piastę, nad którą pracują połączone sztaby SRAM i DT Swiss. Wiadomo między innymi o wprowadzeniu przekonstruowanego bębenka, który będzie w stanie przenieść siły powstające w trakcie mielenia na największej koronce. W nowym rozwiązaniu zębatka 42T będzie luźno nachodzić na "body", natomiast 10 biegowy pająk będzie nakręcany na krótki gwintowany odcinek, co gwarantuje dokładne spasowanie i wycentrowanie kasety. Słynne sprzęgło "star-ratchet" pozostawiono bez istotnych zmian.
 
Zupełnie nowa tylna przerzutka tylna X-Horizon.

SRAM_MTB_XX1_RD_md-500x500

 

Nowatorska idea wymagała całkiem nowej konstrukcji. Kółko wiodące łańcuch porusza się tylko w płaszczyźnie poziomej (w przeciwieństwie do obecnych, które pracują również w płaszczyźnie pionowej), dzięki czemu zmiany będą szybsze, potrzebna siła - mniejsza, a tak zwany “ghost shifting” - wyeliminowany. Technologia ROLLER BEARING CLUTCH™ ma zapewnić odizolowanie ruchu przerzutki od nierówności terenu oraz uczynić mechanizm cichszym. Natomiast TYPE 2 CAGE LOCK™ sprawi, że wymiana kółek przerzutki będzie czynnością łatwą i przyjemną. Na koniec X-ACTUATION™  zadba, aby praca przerzutki była płynna i gładka w całym szerokim zakresie. Oczywiście każdy z 12 zębów obu kółek ma nowe, dopasowane do idei 1x11, profilowanie. Waga przerzutki ma oscylować w okolicach 220g.

Co do manetki, SRAM daje wybór - Trigger albo Grip Shift. Obie zdobne w karbon i wsparte okablowaniem Gore Ride-On. A dodatkowo trigger ma mieć full opcję w zakresie dopasowania “pod siebie”.

Nowatorski napęd wymaga oczywiście łańcucha ;)
SRAM_MTB_XX1_Chain_render_md

Łańcuch XX1 jest nową konstrukcją, zoptymalizowaną pod kątem przeniesienia napędu bez przedniej przerzutki, mającą pogodzić siłę i długowieczność. Ogniwa otrzymają specjalne pokrycie zwiększające ich odporność na korozję i rozciąganie. Nowy łańcuch, to oczywiście konieczność stworzenia dedykowanej spinki PowerLock

Na koniec brutalna prawda w walutach.
SRAM XX1 MSRP
USA /    Europe *
XX1 Group $ 1449 € 1299
Rise 60 Wheel 26” Front Tubeless – ready Convertible Axle: $ 922 € 826
XX1 Rise 60 Wheel 26” Rear Tubeless – ready Convertible Axle: $ 1,122 € 1,005
Rise 60 Wheel 29” Front Tubeless – ready Convertible Axle: $ 957 € 857
XX1 Rise 60 Wheel 29″ Rear Tubeless – ready Convertible Axle: $ 1,157 € 1,036
X0 Hub Front Convertible Axle: $ 175 € 157
XX1 X0 Hub Rear Convertible Axle: $ 325 € 291
* Includes VAT

Update 2012-12-15

I tak oto po raz kolejny stajemy się świadkami przeistoczenia przyszłości w teraźniejszość. Anonsowana przeze mnie powyżej na początku lipca, rewolucyjna grupa, pojawiła się w siepniu w mocno customise'ownych rowerach zawodników i zawodniczek XC podczas Olimpiady w Londynie. Premiera udała się doskonale, gdyż Jaroslav Kulhavý jadąc na S-Works'ie wyposażonym w XX1 wygrał złoto.
Natomiast teraz, w końcówce roku, gdy zaczynają spływać do nas nowości na sezon 2013, komponenty Sram XX1 można wyśledzić w rowerach seryjnych! No, może nie "dla ludu" bo ceny są konkretne, ale  stoją w katalogu i sprzedając np. samochód i kupić sobie takie cudeńko na przykład ;).

Polski dystrybutor Sram na Polskę, firma Harfa-Harryson, ujawnił nam ceny poszczególnych elementów napędu:

  • Grip XX1 : 639zł
  • Manetka Trigger XX1 : 707zł
  • Przerzutka tył XX1 : 1 229zł
  • Mechanizm korbowy XX1 BB30 : 1 310zł
  • Mechanizm korbowy XX1 GXP : 1 148zł
  • Osobna zębatka:
    • 28T : 369zł
    • 30T : 405zł
    • 32T : 432zł
    • 34T : 464zł
    • 36T : 491zł;
    • 38T : 522zł
  • XX1 Kaseta XX1 XG-1199 10-42: 1 715zł
  • Łańcuch PC-XX1: 234zł
  • Koła Rise 60 29" (obręcz karbonowa):
    • przód: 4 662zł
    • tył: 4 662zł

Wszystko to z powyższej listy ma być dostępne na koniec stycznia 2013. Ja osobiście nawet nie chcę sobie tego kalkulować ;) Ale na wyposażonym w Sram XX1 kompletnym rowerze to bym sobie polatał - i nie tylko ja zapewne :)