http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/opony/Vredestein/Vredestein-Black-Panther.jpg

Co, jak co, ale doświadczenie zdobyte w branży samochodowej niejednokrotnie pomaga uzyskać dobry rezultat w zetknięciu z twardą rzeczywistością jednośladów napędzanych siłą ludzkich mięśni. Do takich marek zalicza się znany Vredestein, który odświeżył kolekcję opon, w tym także gumek pod duże koło

Michał Śmieszek

Ta holenderska marka nie jest z pewnością tak dobrze kojarzona jak inni światowi potentaci, ale skutecznie walczy z największymi o klienta. Powstała na początku dwudziestego wieku, choć faktycznie rozwój rozpoczął się tuż po II wojnie światowej. Zaplecze projektowe oraz finansowe mają doskonałe, gdyż niedawno Vredestein BV został przejęty przez hinduskiego potentata Apollo Tyres. Stąd też pełna nazwa to Apollo Vredestein BV.

Warto nadmienić, że to jeden z pierwszych producentów, który zwrócił uwagę nie tylko na właściwości jezdne, ale także na zdawałoby się drugorzędną kwestię, jaką jest "dizajn" opony. Do tego celu zatrudniono znane, włoskie studio projektowe Giugaro. Trudno powiedzieć, czy rowerowe ogumienie także zostało naznaczone ręką  Michała Anioła, ale niewątpliwie Vredki to brzydkich nie należą. Prawdopodobnie większość z nas (a przynajmniej ja, do niedawna) kojarzyłem holenderskiego "średniaka" głównie z produkcji doskonałych opon szosowych idealnych na treningi i codzienną jazdę, ale jak to zwykle bywa, szosówki to jedynie część tego, co proponują Holendrzy.

W sezonie 2013 w kolekcji opon MTB pojawią się modele znane z poprzednich lat, ale zostaną uzupełnione o parę nowych kapci. Pojawią się kolejne wersje pod duże koło, oraz oczywiście pod średni rozmiar 27.5. Nas, wielko kiszkowców interesuje najbardziej linia "competition" przeznaczona dla szeroko rozumianej sportowej jazdy. Jak łatwo się domyśleć, Holendrzy przygotowali  ogumienie, które cechują relatywnie niskie opory toczenia, masa, oraz właściwości jezdne.

Vredestein zadebiutował swego czasu z oponą BLACK PANTHER, która jest specjalistycznym kapciem na suche i twarde nawierzchnie. Pantera jest szybkim zwierzęciem, więc nie inaczej prezentuje się jej holendersko-hinduska odmiana. Wykorzystano trzy składnikową mieszankę "Tri Comp" - na czole, bakach i bokach, która zapewnia wysoką przyczepność i niskie opory toczenia. Bieżnik ma charakterystyczny wzór z widoczną "powiązaną" częścią środkową, która pomaga obniżyć opór toczenia. Poprawną trakcję zapewniają naprzemienne klocki boczne umieszczone pod kątem. 

Vredestein-Black-Panther

Udało się także wzmocnić zewnętrzną warstwę, co ma utrudnić przebicie opony. Oplot 120 TPI powinien zagwarantować przyzwoicie niską masę - jeśli wierzyć producentowi, opona waży nieco ponad 600g. Czarna Pantera występuje w dwóch odmianach: klasyczna zwijka oraz zwijka "gotowa na mleko".

W bieżącym sezonie czarna pantera będzie występować w kilku rozmiarach:

27,5 55-584 27.5x2.20 czarny/czarny 2,0 / 4,5 Folding, Tube Type 580 120
55-584 27.5x2.20 czarny/czarny 2,0 / 4,5 Folding, Tubeless Ready 615 120
29 55-622 29x2.20 czarny/czarny 2,0 / 4,5 Folding, Tube Type 600 120
55-622 29x2.20 czarny/czarny 2,0 / 4,5 Folding, Tubeless Ready 630 120

Nowym gatunkiem pantery jest BLACK PANTHER XTRAC, którą producent definiuje, jako sportową oponę o dodatkowej przyczepności podczas hamowania, przyspieszania i zakręcania. Takie właściwości zapewniać ma przerwana środkowa część bieżnika oraz wyższe klocki na barkach opony zwane pieszczotliwie "ostrogami przeciwpoślizgowymi".

Vredestein-Black-Panther-Xtrac

Również w tym modelu spotkamy podstawową ochronę antyprzebiciową. W przeciwieństwie do poprzednika nowy Xtrac jest sporo lżejszy przy zachowaniu tej samej szerokości oraz ilości osnowy. Za tą panterą powinni się rozglądać miłośnicy lekkich kół liczący masę rotującą.

27,5 55-584 27.5x2.20 czarny/czarny 2,0 / 4,5 Folding, Tube Type 545 120
55-584 27.5x2.20 czarny/czarny 2,0 / 4,5 Folding, Tubeless Ready 580 120
29 55-622 29x2.20 czarny/czarny 2,0 / 4,5 Folding, Tube Type 565 120
55-622 29x2.20 czarny/czarny 2,0 / 4,5 Folding, Tubeless Ready 590 120

Gdy jednak przychodzi pora deszczowa i wszystko wokół zamienia się w rwący potok, lub tez gdy ostre słońce zamienia roślinność w grząska pustynię, wtedy Czarna Pantera zmienia się nie do poznania - przyjmuje extremalne pazury. Holendrzy oraz Hindusi zwą ten odrębny gatunek kociaka: BLACK PANTHER EXTREME.

Vredestein-Black-Panther-extreme

Producent wyraźnie odradza używanie jej w innych warunkach niż błoto, kopny piach, śnieg. O podróży po miejskich asfaltach zapomnijcie, no chyba, że lubicie pot, łzy i kurwiki w oczach. Takie ciekawe efekty można było uzyskać jedynie dzięki wyrazistym, szerzej ułożonym klockom, których nie powstydzi się żadna agresywna opona.

Rozczarowanie u miłośników ciężkiej jazdy wzbudzi jedynie mikra szerokość laczka - zaledwie 2.2". Poniżej pełna, interesująca nas rozmiarówka i masówka

27,5 55-584 27.5x2.20 black/black 2.0 / 4.5 Folding, Tube Type 625 120
55-584 27.5x2.20 black/black 2.0 / 4.5 Folding, Tubeless Ready 665 120
29 55-622 29x2.20 black/black 2.0 / 4.5 Folding, Tube Type 645 120
55-622 29x2.20 black/black 2.0 / 4.5 Folding, Tubeless Ready 680 120

Bawiliście się kiedyś w "spotting"? To całkiem fajna zabawa. O ile łatwo wypatrzyć wielki samolot, to o wiele trudniej uchwycić szybkiego kotka. Dlatego całkowitym przeciwieństwem ekstremalnej pantery jest SPOTTED CAT

Vredestein-Spotted-Cat-29er-Tread

To laczek przeznaczony na zawody odbywające się w suchych warunkach, najlepiej na twarde szutry i bite dukty leśne. Zapomnijcie o bieszczadzkim błocie, inaczej zatańczycie jeszcze piękniej niż na "tańczącym ralfie". Wyjątkowe przyspieszenie i naprawdę niskie opory toczenia gwarantuje charakterystyczny bieżnik w układzie V. Trzymanie w zakręcie to już zadanie agresywniejszych pazurków na barkach holenderskiego kotka. Vredestein również w tym modelu zastosował wieloskładnikową gumę, wysokiej gęstości oplot i wzmocnione czoło opony.

Że to "zawodniczy laczek", świadczy jego wątła szerokość 29x2.0 oraz atrakcyjna masa poniżej 600g, również w wersji "Tjubles Redi".

27,5 50-584 27.5x2.00 black/black 2.0 / 4.5 Folding, Tube Type 535 120
50-584 27.5x2.00 black/black 2.0 / 4.5 Folding, Tubeless Ready 570 120
29 50-622 29x2.00 black/black 2.0 / 4.5 Folding, Tube Type 555 120
50-622 29x2.00 black/black 2.0 / 4.5 Folding, Tubeless Ready 580 120

Na ostatek Vredestein przygotował zwierzę innego gatunku niemającego wiele wspólnego z kotami. Nasz przyjaciel żyje na pustyni i zowie się DESERT WOLF. Patrząc na specyfikację można mniemać, iż jest to propozycja dla osób poszukujących ekstra trwałej, uniwersalnej, terenowej opony. Osób, którym nie straszna jest konkretna masa przekraczająca 800g. 

Vredestein-Desert-Wolf29

Bieżnik, jak widać, jest próbą połączenia wody i ognia. Klocki na środku tworzą ciągłą linię i są niewielkiej wysokości, podczas gdy wyraźnie wyższe, boczne "diamenty" są szeroko rozrzucone - tradycyjnie mają pomóc utrzymać rower w ryzach na zakręcie. Pustynny Wilk z założenia jest oponą komfortową, choć trudno uwierzyć, aby dwa cale szerokości mogły takie wrażenie stworzyć. Faktycznie istotniejszą cechą będzie wspomniana ponadnormatywna trwałość uzyskana dzięki nowej mieszance gumy NCC. W przeciwieństwie do sportowo ukierunkowanych kolegów, Desert Wolf występuje w przyrodzie tylko w jednym interesującym nas rozmiarze i połowę słabszym oplocie 55TPI.

Jak to zwykle bywa, cen złotówkowych jeszcze nie mamy, ale zdobędziemy. Opony Vredestein robią wyjątkowo dobre wrażenie. Ciekawe czy równie dobrze sprawdzają się w boju? A może ktoś z Was miał z nimi styczność.